Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Women's emancipation in Dangerous Liaisons by Pierre Choderlos de Laclos
Rumpíková, Michaela ; Fučíková, Milena (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Cílem této bakalářské práce je prostřednictvím podrobného literárního a sociologického rozboru prozkoumat téma ženské emancipace v románu v dopisech, Nebezpečné známosti od Pierre Choderlos de Laclos. Tato práce se v zásadě zaměří na otázku ženské identity tří postav, Cecile, Tourvel a Merteuil, v kontextu Osvícenství. K textu bude přihlédnuto na bázi dvou protichůdných teorií, tradiční a současné, se zaměřením se na ambivalenci interpretace díla. Cílem bude hrdinky charakterizovat a následně kategorizovat na základě kontextuální typologie postav. Jak na poetické, tak narativní úrovni, se budeme snažit vykreslit trasy emancipace u hrdinek románu v přímé souvislosti s ženskou identitou a filozofickým hnutím. Skrz literární rozbor, zpozorujeme potencionální prvky feminismu a problematiku zaobírajíc se potencionální emancipací ženy. V závěru zjistíme, že se jedná o kvazi-kompletní spektrum ženských postav, které z části představují literární topos fatální hrdinky, inspirovaný klasickou tragédií, nebo naopak podle současných literárních koncepcí, se nám nabízí možnost je interpretovat jako oběti patriarchální společnosti. KLÍČOVÁ SLOVA: literatura Osvícenství, emancipace, feminismus, román v dopisech, Laclos, Nebezpečné známosti, volnomyšlenkářství
Podoby autobiografických forem. Přestupný rok - Disiecta membra - Let let
Stejskalová, Anna ; Špirit, Michael (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent) ; Tuckerová, Veronika (oponent)
Tato disertační práce se zabývá autobiografickými formami, a to jak obecnou charakteristikou, tak interpretací tří českých děl, která ukazují, nakolik je ona obecná charakteristika problematická a jakých podob mohou autobiografické formy nabývat. Cílem práce je rozšíření perspektivy, jíž lze na autobiografické formy nahlížet, a analýza prostředků, které jsou v autobiografických knihách využívány. V úvodní části definujeme pojem autobiografie, případně autobiografická forma, z hlediska literárněhistorického i literárněteoretického se zvláštním přihlédnutím k českému uvažování nad daným fenoménem. Věnujeme pozornost žánrovému vymezení autobiografických forem, opozici "literární" a "neliterární", případně "autentický" deník, spojení "autobiografický pakt" zavedeném Phillipem Lejeunem a různým modelům autobiografického vzpomínání představeným Jamesem Olneym. Klíčovým pro naše zkoumání je popis autobiografických forem pomocí stylu subjektu a jeho ilokučního postoje, jak je definují John Searle, Jean Starobinsky či Paul de Man. Z širokého pole uvažování o autobiografii se soustředíme na popis konstrukce autobiografického Já, především nás zajímá jeho jazyk, styl a využívané motivy, paměť a vztah k dalším osobám a textům. Komplexní povahu autobiografických forem demonstrujeme na příkladu tří prací...
The epistolary novel genre in german and dutch female writer's works. The example of Sophie von La Roche, Betje Wolff and Aagje Deken.
Vostalová, Milena ; Zbytovský, Štěpán (vedoucí práce) ; Krol, Ellen Jacoba (oponent)
Předmětem této diplomové práce je žánr románu v dopisech v dílech německých a nizozemských autorek Sophie von La Roche, Betje Wolff a Aagje Deken. Tento prozaický žánr navázal na dřívější románovou tradici a je nerozlučně spjat s epistolární kulturou, sentimentalismem, kultem přátelství a jménem anglického spisovatele Samuela Richardsona. V době společenských změn podmíněných osvícenstvím a jeho filozofií si získal velkou popularitu dobového, zvláště pak ženského publika a stal se nejrozšířenějším prozaickým žánrem druhé poloviny 18. století. Díky svým charakteristickým rysům byl také v době začínající emancipace žen médiem pro vyjádření jejich názorů a pocitů a zároveň žánrem, který ženám spisovatelkám umožnil v širší míře vstoupit na literární scénu. Jádrem této práce je komparativní rozbor a interpretace dvou ve své době nejúspěšnějších románů z pera žen spisovatelek v sousedních, kulturně se navzájem ovlivňujících zemích: první německé profesionální spisovatelky La Roche a jejího románu Geschichte des Fräuleins von Sternheim a nizozemské autorské dvojice Wolff a Deken a jejich společné Historie van mejuffrouw Sara Burgerhart.
Vlastní próza s autorským komentářem
Hereinová, Olga ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
RESUMÉ Diplomová práce Vlastní próza s autorským komentářem se skládá ze dvou částí. První částí je autorská próza. Tato próza nese název Předmět: Jedná se o román v emailech, který popisuje partnerský trojúhelník. Jirka odpovídá na Dančin inzerát na internetové seznamce, ve kterém hledá přítele na dopisování. Ačkoliv oba žijí se svým partnerem, přechází jejich dopisování v milenecký poměr. O jejich vztahu a intimitě postav se dozvídáme prostřednictvím korespondence dalších. Nejen že si Jirka dopisuje se svým přítelem Karlem, ale ještě jeho partnerka reflektuje jeho změněné chování své přítelkyni Šárce. Jirka se dostává do složité pozice mezi oběma ženami. Ty pak celou situaci vyřeší za něj - obě ho opustí. Ve druhé části diplomové práce - reflexi, jsou rozebírány okolnosti vzniku díla a reflektují se jednotlivé aspekty románu. Kromě konstrukce fabule, konfiguraci postav a jejich charakteristice se tato část věnuje především smyslu díla, který nebyl dostatečně formulován, a kvůli němuž utrpěl především závěr a titul díla. Opomenuto není ani zvládnutí formy románu v emailech, jejíž charakteristika nebyla zcela zvládnuta, a zařazení do žánru literatury pro ženy. Jako problémové složky autorského pokusu se ukazuje neschopnost překročit hranice autobiografičnosti a sklon k cenzurování intimních zážitků. Tato...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.